LØRDAG 11. OKTOBER 2025 
STØPERIET︎︎︎19:00

NATASHA BARRETT

Lie Detector (konsertversjon) 3D-lyd, video, lasere, overvåking og audiovisuelle teknologier. Varighet: 45’00 Natasha Barrett 2024–2025 Musikk, video, laser, tekst, teknologiske løsninger: Natasha Barrett.

Norgespremiere.

Verket Løgndetektor provoserer fram de psykologiske mekanismene bak vår evne – og manglende evne – til å møte falske nyheter, feilinformasjon, fornektelse, manipulasjon og falske minner i virkelighetens her og nå. Det unngår henvisninger til spesifikke temaer innen politikk, klima, krig og dagsaktuelle saker, fordi utfordringene vi står overfor er varige og tidløse. I stedet framkalles en unnvikende, nagende følelse av at noe er grunnleggende galt.

Materialet bygger på hvordan allestedsnærværende teknologier kartlegger, utforsker og kommersialiserer sansene og tankene våre. Den manipulative kraften i dette informasjonsstrømmen gjør sannhetssøken ikke bare utfordrende, men til en virkelighet vi kanskje helst velger å overse. Suspension of disbelief – innvilgelsen av en midlertidig tro – fungerer ikke lenger bare som et grep for å nyte fiksjon, men har blitt en akseptert del av vår daglige virkelighet, og av møtet med entiteten i Løgndetektor som forsøker å kontrollere tankene våre.

Først opplever man et trollbindende audiovisuelt miljø som virker kjent, unngår motstand, men likevel føles malplassert. Snart trekkes man inn i et spill av kontroll og manipulasjon, uten noen gang å bli fysisk berørt eller eksplisitt fortalt hva man skal tenke.

Løgndetektor er komponert med støtte fra Fond for Lyd og Bilde og Kulturrådet. Denne konsertversjonen er produsert med støtte fra Electric Audio Unit og Kulturrådet.

Løgndetektor finnes i tre formater: konsertversjonen som framføres her, samt en installasjonsversjon og en teaterversjon som utvikles i 2026.

Natasha Barrett (NO/UK)
Natasha Barrett er komponist, nymediekunstner og forsker. Hun skaper akusmatisk, elektronisk og live-elektroakustisk musikk, lydinstallasjoner i offentlige rom og audiovisuelle verk. Hun er bredt anerkjent både som komponist og for sin kunstneriske utforskning av 3D-lyd og ambisonics.

I tillegg til sin solokarriere samarbeider hun jevnlig med utøvere, billedkunstnere, arkitekter og forskere, og trekker ofte på data som etterligner eller er skapt av prosesser i den virkelige verden som utgangspunkt for kunstnerisk utforskning. Blant høydepunktene kan nevnes 3D-audiovisuelle verk sammen med den USA-baserte gruppen OpenEndedGroup, vitenskapskunst med sonifisering i samarbeid med geoforskere, og samarbeid om live-elektronikk med solister og ensembler som Ensemble l’Itinéraire (FR) og Cicada (NO).

Verkene hennes bestilles og framføres over hele verden og har mottatt priser i 35 internasjonale konkurranser, blant dem den mest prestisjefylte prisen for nordiske komponister: Nordisk råds musikkpris. Musikken hennes er utgitt på Persistence of Sound (UK), Sargasso (UK), Lawo (NO), Aurora (NO), empreintes DIGITALes (CA) og en rekke samleutgivelser. Hun har hatt professorater i Norge og Danmark, og arbeider nå som frilans.

Electric Audio Unit
Electric Audio Unit (EAU) er Norges eneste profesjonelle ensemble dedikert til formidling av elektroakustisk musikk, med spesielt fokus på flerkanalsverk, 3D-lyd og oppslukende lytteopplevelser. EAU består av Natasha Barrett, Ernst van der Loo og Mathieu Lacroix. Ensemblet har siden oppstarten i 2009 gjennomført over 50 konserter med 500 verk på programmet, hvorav minst 90 har vært urframføringer.